Luin
Astrid Lindgrenin kirjoittaman Melukylän
lapset (1966) ja Timo Parvelan Ella
ja kaverit juhlatuulella (2010). Molemmat kirjat olivat kokoelmia, jotka
sisältävät kummatkin kolme eri tarinaa. Tässä esittelyssä keskityn yhteen
tarinaan kummastakin kirjasta.
Kertomuksessa
Melukylän joulu seurataan Melukylän
lasten joulutouhuja. Kylässä on kolme taloa: Ylätalossa asuvat Riitta ja Anna,
Välitalossa Saku, Naku ja Liisa ja Alatalossa Olli sekä hänen kaksi ja
puolivuotias pikkusiskonsa Kirsti. Tarina on kerrottu Liisan näkökulmasta.
Jouluvalmistelut alkavat siitä, kun Liisa, Saku ja Naku leipovat pipareita
kolme päivää ennen jouluaattoa. ”Sinä päivänä koko Melukylä tuoksuu
piparkakuille.” Seuraavana päivänä kaikki lapset auttavat halkojen hakemisessa
ja siihen kuluukin koko päivä. Ollia alkaa kuitenkin laiskottaa ja silloin
hänen äitinsä ojentaa häntä ja vaatii, että jokaisen on autettava paitsi ”ei
tietenkään Kirstin. Hän vain istui kyydissä halkokuorman päällä ja hänellä oli
kauhean hauskaa. Hänhän on vielä niin pieni. ” Aatonaattona lapset ovat
metsässä kaatamassa kuusia, jonka jälkeen he kiertävät laulamassa joululauluja
ikkunoiden takana. ”On niin kaunista ja jouluista, että ihan vatsaan koskee”,
sanoi Anna.” Lapset käyvät myös koristelemassa kuusen isoisän luona, joka on
oikeastaan vain Annan ja Riitan isoisä. Mutta kaikki Melukylän lapset pitävät
häntä omana isoisänään. ”Kun täällä Melukylässä ei ole tämän enempää lapsia,
riittää minusta kyllä isoisää kaikille”, sanoo isoisä.” Jouluaattona lapset
odottavat malttamattomina joululahjoja. Saku sanookin, että ”silloin ei voi
muuta kuin kuljeksia ja odotella joululahjoja, niin että lopulta tulee ihan
harmaapäiseksi”. Vihdoin syömisten ja pitkän odotuksen jälkeen joulupukki
saapuu ja lapset rientävät ikkunan luo. Nakua jännittää kovasti pukin tulo, ja
hän sanookin: ”Minuun ihan koskee”, johon Saku vastaa topakasti: ”Ei minuun.
Nyt saamme joululahjat, ja mitäs kipeää se muka tekisi?” Illalla kaikki
melukyläläiset tulevat Liisan, Sakun ja Nakun luokse ja he leikkivät kuusen
ympärillä. Seuraavana aamuna lapset heräävät jo kuudelta ja menevät joulukirkkoon.
Loppupäivän lapset hiihtävät uusilla suksillaan ja kelkoillaan. Tarina päättyy
hyväntuulisesti: ”Illalla me olimme vieraisilla Riitan ja Annan luona. Me
leikimme sokkoa ja meillä oli hirveän hauskaa. Kirsti kiipesi pöydälle. Hän
vähän pelästyi sokkoa. Mutta kun hän sai kakkua, hän ei pelännyt enää. Joulu on
hirmuisen hauska. Kunpa joulu olisi vähän useammin.”
Tarinassa
ei sinänsä ole mitään käännekohtaa tai opetusta, mutta se on silti mielestäni
hauska tarina lasten humoristissävytteisine kommentteineen ja siksi se myös
sopii mielestäni opetuksessa käytettäväksi. Koska tarina on julkaistu
vuosikymmeniä sitten ja se on kuvaus ”vanhanajan” joulusta lasten silmin, opetuksessa
voitaisiinkin vertailla nykyajan ja ”vanhanajan” joulua ja siihen
valmistautumista, mitä eroavaisuuksia niissä on ja mitä samoja asioita vieläkin
tehdään. Voitaisiin myös keskustella siitä, miksi kaikkien on tärkeää auttaa
jouluvalmisteluissa tai millä eri tavoin tarinan lapset liikkuivat paikasta
toiseen (esim. potkukelkka ja hevosreki) ja tulisimmeko me enää toimeen ilman
autoja tms. Kirja sopii parhaiten lukemaan opetteleville ja sitä voitaisiin
kuunnella opettajan lukemana pienissä pätkissä. Kirjan teksti on melko
helppolukuista, joten se sopii myös oppilaan luettavaksi itsenäisesti.
Tarinasta saa teetettyä myös kirjoitustehtäviä esim. mitä Melukylässä voisi
tapahtua joulun jälkeen. Kirjan kuvat ovat ihastuttavia ja lämminhenkisiä. Myös
niistä voisi kirjoittaa omia tarinoita.
Ella ja kaverit juhlatuulella –kirjan kolmas tarina (Juhlatuulella) vie lukijan sirkukseen. Ella ja hänen luokkakaverinsa ovat toisella luokalla, ja he saavat tietää että heidän paikkakunnallensa on tullut sirkus. He haluavat tietenkin päästä katsomaan sirkusta, mutta heidän epäonnekseen opettaja ei halua viedä heitä sinne, sillä hänen sanojensa mukaan hän on jo töissä sirkuksessa eikä hän halua sinne vapaa-ajallaan. Tästä lapset hämmästyvät, koska he eivät tienneet että opettaja oli niin monipuolinen. Muutaman hassun tapahtuman johdosta kesken esityksen sirkusteltta luhistuu kasaan, mistä syntyykin suuri ongelma: missä sirkus voisi esiintyä, kunnes teltta on korjattu? Mikä olisi tarpeeksi suuri ja tyhjä sali? Tuukka keksii nerokkaan, mutta uhkarohkean suunnitelman, jonka lapset haluavat kuitenkin toteuttaa, sillä haluavathan he nähdä sirkuksen muualtakin kuin aidan takaa. Pate saa tehtäväkseen varastaa äitinsä (koulun rehtori) avainnipun. Lapset päästävät sirkuksen koulun liikuntasaliin. Seuraavana päivänä lapsilla on liikuntaa, ja opettaja aikoo pitää heille sirkustunnin tietämättä mitään lasten tempauksesta. Paikalle saapuvat myös rehtori ja opetuslautakunnan jäseniä arvioimaan koulun määrärahojen riittävyyttä. Heille kerrotaan, että koulussa on pulaa vähän kaikesta paitsi oppilaista, joita kyllä riittää. Tunnin alkaessa opettaja, rehtori ja opetuslautakunnan jäsenet hämmästyvät suuresti, kun liikuntasalin ovien avattua kapellimestari antaa merkin ja orkesteri alkaa soittaa tervetuliaismusiikkia ja sirkustaiteilijat alkavat tekemään hienoja temppujaan. Opetuslautakunnan jäsenet närkästyvät ja yksi heistä moittii rehtoria sanomalla: ”Tiesittekö, että joissain kouluissa ei ole varaa palkata edes siivoojia ja teillä on täällä kokonainen sirkus”. Lopuksi sirkus järjestää koululle esityksen kiitokseksi saamastaan turvapaikasta. Myös Ella saa samalla parhaimman synttärilahjan ikinä.
Ella ja kaverit juhlatuulella –kirjan kolmas tarina (Juhlatuulella) vie lukijan sirkukseen. Ella ja hänen luokkakaverinsa ovat toisella luokalla, ja he saavat tietää että heidän paikkakunnallensa on tullut sirkus. He haluavat tietenkin päästä katsomaan sirkusta, mutta heidän epäonnekseen opettaja ei halua viedä heitä sinne, sillä hänen sanojensa mukaan hän on jo töissä sirkuksessa eikä hän halua sinne vapaa-ajallaan. Tästä lapset hämmästyvät, koska he eivät tienneet että opettaja oli niin monipuolinen. Muutaman hassun tapahtuman johdosta kesken esityksen sirkusteltta luhistuu kasaan, mistä syntyykin suuri ongelma: missä sirkus voisi esiintyä, kunnes teltta on korjattu? Mikä olisi tarpeeksi suuri ja tyhjä sali? Tuukka keksii nerokkaan, mutta uhkarohkean suunnitelman, jonka lapset haluavat kuitenkin toteuttaa, sillä haluavathan he nähdä sirkuksen muualtakin kuin aidan takaa. Pate saa tehtäväkseen varastaa äitinsä (koulun rehtori) avainnipun. Lapset päästävät sirkuksen koulun liikuntasaliin. Seuraavana päivänä lapsilla on liikuntaa, ja opettaja aikoo pitää heille sirkustunnin tietämättä mitään lasten tempauksesta. Paikalle saapuvat myös rehtori ja opetuslautakunnan jäseniä arvioimaan koulun määrärahojen riittävyyttä. Heille kerrotaan, että koulussa on pulaa vähän kaikesta paitsi oppilaista, joita kyllä riittää. Tunnin alkaessa opettaja, rehtori ja opetuslautakunnan jäsenet hämmästyvät suuresti, kun liikuntasalin ovien avattua kapellimestari antaa merkin ja orkesteri alkaa soittaa tervetuliaismusiikkia ja sirkustaiteilijat alkavat tekemään hienoja temppujaan. Opetuslautakunnan jäsenet närkästyvät ja yksi heistä moittii rehtoria sanomalla: ”Tiesittekö, että joissain kouluissa ei ole varaa palkata edes siivoojia ja teillä on täällä kokonainen sirkus”. Lopuksi sirkus järjestää koululle esityksen kiitokseksi saamastaan turvapaikasta. Myös Ella saa samalla parhaimman synttärilahjan ikinä.
Kirjailija
Timo Parvela on onnistunut jälleen kirjoittamaan humoristisen ja elävän
kertomuksen tokaluokkalaisen Ellan ja hänen kavereidensa seikkailuista, jotka
varmasti naurattavat sekä lapsia että aikuisia. Tarinan hauskuus syntyy
yksinkertaisen ajattelun, lasten nokkeluuden ja koomisten tilanteiden
yhdistelystä.
Kirja
sopii hyvin alkuopetukseen jo sen henkilöiden (luokka, opettaja, rehtori) ja
miljöön ansiosta, vaikkei tapahtumat sinänsä liity koulunkäyntiin. Tarina
koostuu useista lyhyistä kappaleista, joita opettaja voisi lukea ääneen esim.
tuntia aloittaessaan. Kertomus sopii myös hieman harjaantuneen lukijan luettavaksi
myös itsenäisesti.
Tarinaa
voidaan hyödyntää niin, että oppilaat saisivat muutaman kappaleen lukemisen tai
kuuntelun jälkeen arvailla mitä tarinassa seuraavaksi tapahtuu. Myös alkukuvan
avulla voidaan keskustella tai kirjoittaa tulevista mahdollisista tapahtumista.
Pienten näytelmien tai pantomiimiesitysten avulla voidaan käsitellä kertomuksen
tapahtumia. Myös kuuma tuoli –draamaharjoitus sopisi esim. opettajan tunteiden
kuvaamiseen, kun Ella kavereineen järjestää seikkailuja koulun arkeen.
- Noora Luoto
- Noora Luoto


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti